معرفی اولین سنسور خمیده‌ی CMOS

مجتبی سهرابی
27 دسامبر, 2020
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

از اوایل دهه‌ی 2000 میلادی ، مطالعات اولیه روی حسگر خمیده وجود داشته است. اما این اولین باری است که حسگرها با طرحی خمیده برای رسیدن به تولید انبوه به صورت تجاری ، در دسترس قرار میگیرند.

قبل تر چند کمپانی فعال در صنعت دوربین به سراغ تولید حسگر خمیده CMOS  رفته‌اند، و تولید آن ایده‌ی جدیدی نیست ؛ اما تمام شرکت‌ها تا الان موفق به تولید محصول کاملی که به لحاظ تجاری آماده باشد نشدند و به عنوان پروژه‌ی پیشنهادی داخلی، آنرا پیگیری کرده‌اند.

اکنون به ‌لطف استارتاپی با نام Curve-One اوضاع تغییر کرده و این استارتآپ خبر از ساخت حسگر CMOS می‌دهد

این حسگرهای خمیده در نهایت باعث ساده‌سازی ساخت لنز و افزایش کیفیت تصویر می‌شوند که Curve-One  -استارتاپی که توسط کمیسیون اروپا از طریق شورای تحقیقاتی اروپا مورد حمایت قرار می‌گیرد- بعد از سال‌ها توسعه و تحقیق ، برای اولین بار، این محصول را به صورت تجاری ساخته است.

در ادامه بیانیه‌ی‌  Curve-One را درباره‌ی مزایای این حسگر خمیده میخوانیم :

همواره یکی از چالش‌ها، پروسه‌ی تصویربرداری از صحنه‌هایی با میدان وسیع بوده است؛ به این علت که تجهیزات نوری ذاتأ سطح کانونی را خم می‌کنند. خم کردن صفحات عکاسی تا به حال در بسیاری از حوزه‌ها، بارها استفاده شده است؛ همچنین در حوزه‌ی ستاره‌شناسی به ‌لطف تلسکوپ‌های اشمیت (Schmidt) که به‌طور طبیعی سطح کانونی محدب دارند.

این استارتاپ در ادامه‌ی بیانیه‌ی خود می‌گوید که اهمیت ساخت حسگر تخت الکترونیکی ،مانند انقلابی جدید است و طراحان تجهیزات نوری را راضی کرده است که به دنبال تولید تجهیزات پیشرفته‌تر و جدیدتر بروند؛ قطعاتی که با مسطح بودن حسگرهای جدید سازگار باشند. در این مرحله، مشکل کلاسیک تصاویرِ جهان‌نمای مسطح پدیدار می‌شود:به وجود آمدن اعوجاجی بزرگ، توسط سیستم تصویربرداری در لبه‌ی میدان. این اعوجاج، باعث پیچیده‌تر شدن اوضاع در تصویربرداری شد.

و لنزهایی که برای مقابله بر این مشکل تولید شده‌اند،حجم سیستم را افزایش می‌دهند و نیز انحراف کروماتیک (Chromatic Aberration)  به وجود می‌آید.

از دیگر مشکلاتی که Curve-One به آن اشاره میکند، یکنواخت نبودن پاسخ تصویربرداری (Imaging Response) در سراسر میدان است . در مجموع، تلاش تولیدکنندگان لنز، غلبه بر مشکلات استفاده از حسگرهای تخت است و از اقدامات آن‌ها، می‌توان به ساخت قطعات داخلی و ویژه برای از بین ‌بردن اعوجاج کنار تصاویر اشاره کرد؛ که همین قطعات، باعث بزرگ‌تر شدن لنزها و پیچیده‌تر شدن ساخت آن‌ها پشود.

حسگر خمیده ، شبیه‌سازی شده‌ی کارکرد چشم انسان‌ است و به این علت که ‌هنگام استفاده از این حسگر ،‌ نیازی به استفاده از المان‌های کروی‌ در لنز نمی‌باشد؛ ازلحاظ تئوری فرایند تولید لنز را ساده کرده است.

در سال ۲۰۱۴ در جریان برگزاری همایش VLSI در هاوایی،سونی حسگری با طراحی خمیده که در دسته‌ی حسگرهای فول فریم قرار می‌گرفت، معرفی کرد.این شرکت در آن زمان اعلام کرد حسگر خمیده -به علت حساسیت بیشتری که دارد- روی افزایش کیفیت نهایی تصاویر تأثیر مثبتی دارد و ساخت لنز را ساده میکند.

حسگر Curve-One با نظم پنج میکرونی روی سطح حسگر و وضوح ۱۲ مگاپیکسلی است و شعاع انحنای آن به ۱۵۰ میلی‌متر می‌رسد. این استارتآپ با پشتیبانی کمیسیون اروپا و آژانس فضایی اروپا، قصد آغاز تولید انبوه حسگر CMOS خمیده‌ را دارد.

منبع : Dpreview

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.