دکمه‌ی شاتر از دوربین‌ها حذف میشود ؟!

مجتبی سهرابی
26 دسامبر, 2020
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

از آغاز اختراع دوربین‌های فیلمبرداری و عکاسی ، دکمه‌های شاتر عضوی جدا ناپذیر از دوربین بوده و از مشخصه‌هایی است که در طی سال‌های پیشین خلاقیت زیادی به خود ندیده؛ اما ظاهرا کانن در آینده تلاش خواهد کرد تا مفهومی جدید از دکمه شاتر را ارائه دهد.

این کمپانی در نظر دارد دکمه‌ی شاتر را از دوربین‌هایش حذف کرده و صفحه‌ای لمسی (تاچ‌پد) را جایگزین آن کند. در طرح جدیدی از کانن به جای دکمه ی شاتر ، صفحه‌ی کوچک لمسی روی بدنه‌ی دوربین قرار گرفته که امکانات دیگری نیز دارد.

این طرح که جدیدترین پتنت ثبت ‌شده‌ی کانن در ژاپن است و اولین بار توسط خبرگزاری کانن نیوز انتشار یافت ، نشان می‌دهد این شرکت به فکر جایگزینی سطحی لمسی به جای دکمه‌ی شاتر در دوربین‌هایش است که به ضربه‌ی انگشت حساس است . از قابلیت های این تاچ پد میتوان به فعالیت به عنوان شاتر و امکان تنظیم کردن اکسپوژر و فوکوس اشاره کرد.

در طرحی که در پتنت کنون می بینید، نبود دکمه‌ی شاتر در قسمتی که باید باشد ، مشخص است.

patentshutterbutton

این تاچ پد با توجه به کاری که هر لحظه با دوربین انجام میشود، کاربرد خاصی خواهد داشت.

به عنوان مثال ممکن است منوی خاصی را باز کرده باشید یا درحال تنظیم کردن یکی از ویژگی‌های دوربین باشید.

مشابه نمایشگرLCD  دوربین‌ها که کاربردی بیشتر از نمایش ویدئو و عکس دارد و میتوان با لمس کردن صفحه‌ نمایش کارهایی مثل انتخاب نقاط فوکوس انجام داد، صفحه ی لمسی بدنه‌ی دوربین راه ساده و جدیدی برای تغییر تنظیمات و یا انتخاب نقاط فوکوس خودکار جدید ارائه کرده است.

همچنین این امکان وجود دارد که این صفحه حسگرهای داخلی برای تشخیص ضربه یا کشیده شدن انگشت (سوایپ) ، داشته باشد.

canon-shutter-touchpad-features-patent

ممکن است کسانی که به دکمه‌ی شاتر دوربین و یا حسی که از آن می‌گیرند اهمیت زیادی می‌دهند، به راحتی با نبود آن در دوربین ها کنار نیایند. به گفته‌ی خبرگزاری کانن نیوز همه‌ی عکاسان نسبت به حسی که از دکمه‌ی شاتر دریافت می‌کنند ریزبین و حساس هستند و صفحه‌ی لمسی احساسی به آن‌ها انتقال نمی‌دهد؛ این صفحه صرفا ناحیه‌ای است که با انگشت روی آن ضربه می‌زنید. همچنین این خبرگزاری معتقد است که عکاسان بعد از دهه‌ها کار با دکمه‌ی شاتر، برای عادت کردن به دوربین‌های مجهز به تاچ‌پد به زمانی طولانی احتیاج خواهند داشت.

در ادامه ی گزارش این رسانه به یکی از مزیت های جایگزینی تاچ پد اشاره کرده است که آن بهبود مقاومت دوربین‌ها در برابر نفوذ آب می باشد؛ زیرا دکمه های شاتر دوربین در قسمتی است که آب به آسانی وارد آن میشود و به دوربین صدمه میزند .

این مقاله، برداشتی از پتنت جدید کانن است و هنوز هیچ کدام از این موارد قطعی نیست و تضمینی وجود ندارد که‌ پتنت‌ها در قالب محصولی واقعی ساخته شوند. با این وجود دانستن ایده‌هایی که برای آینده دوربین‌ها، شرکت‌هایی مثل کانن در سر می‌پرورانند، در نوع خود جالب است.

منبع : Canonwatch

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.